Vai Bītli šodien vēl kādam ir vajadzīgi?
Kas pamudināju grupu "The Beatles" izbeigt savu ilglaicīgo strīdu ar kompāniju „Apple Computers” par atļauju lejupielādēt savas dziesmas?
Ieejot iTunes lejupielāžu veikalā, redzams, ka tikai viena grupa jau ir sagatavojusies šā gada Ziemassvētkiem – tā ir 1970.gadā izjukusī leģendārā grupa „The Beatles”, kas izraisījusi jaunu ažiotāžu, pirmo reizi legāli ļaujot lejupielādēt savas dziesmas.
Kā jau viss, kas saistīts ar slaveno kvartetu, arī šis fakts ir radījis rezonansi. Pats Sers Pols Makartnijs britu laikrakstam „The Guardian” ir atzinis: „Ir fantastiski redzēt, ka dziesmas, kuras mēs kādreiz izdevām vinila platēs, šodien saņem tik pat lielu mīlestību digitālajā pasaulē.” Makartnijam pievienojas Džona Lenona atraitne Joko Ono: „(..) Es domāju, tas ir ļoti atbilstoši, ka mēs to darām Džona 70.dzimšanas dienas gadā.”
Lai arī vienošanās nosacījumi nav zināmi, ir skaidrs, ka ir izbeidzies ilgstošais strīds starp „The Beatles” pārstāvošo ierakstu kompāniju „Apple Corps.” un kompāniju ar līdzīgu nosaukumu „Apple Computers”, kuru pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados izveidoja Stīvs Džobs un kura atbild arī par iPod un iTunes resursiem. 1987.gadā „The Beatles” ierakstu kompānija „Apple Corps.” iesūdzēja tiesā „Apple Computers” par nesankcionētas preču zīmes izmantošanu. Toreiz abas puses vienojās, ka Džobs drīkst paturēt savas kompānijas nosaukumā vārdu „Apple”, bet tā nedrīkst attīstīt darbību mūzikas industrijā. Tomēr Džobs izrādījās „sliktais puika” un 1991.gadā Bītlu „Apple” viņu atkal iesūdzēja tiesā, jo uzskatīja, ka viņš pārkāpis noslēgto vienošanos, „Apple” datoros ieviešot MIDI mūzikas failu atskaņošanas sistēmu. Samaksājis Bītlu kompānijai 26,5 miljonus dolāru un āpustiesas izlīgumā atkal apsolot mūzikas industrijā neko vairs nepasākt, 2003.gadā viņš saņēma kārtejo tiesas pavēsti. Šoreiz par mūzikas interneta veikala iTunes palaišanu...
Nav brīnums, ka otrs no palikušajiem „The Beatles” dalībniekiem Ringo Stārs pagājušajā nedēļā, komentējot šo jezgu, atbildējis, ka viņš beidzot jūtas laimīgs, ka viņam vairs neviens nejautās, kad „The Beatles” dziesmas būs pieejamas iTunes lejupielādēs.
Kā atzīmē „The Guardian”, iemesli, kāpēc „The Beatles” kavējās noslēgt vienošanos, ir vēlme aizsargāt savu intelektuālo īpašumu, nevēlēšanās devalvēt savu zīmolu un atdot savas dziesmas „pa lēto”. Pat tad, kad mūzikas industrija izjuta milzīgo interneta ietekmi uz tradicionālo formātu ierakstu pārdošanas rezultātiem, Makartnijs noraidījis priekšlikumus tirgot „The Beatles” kompatdiskus par zemākām cenām. Tāpat „The Guardian” izsaka minējumu, ka diez vai sagadīšanās ir tā, ka šāda vienošanās starp Bītliem un iTunes ir noslēgta tieši gadu pēc „The Beatles” visu albumu pārizdošanas jaunā kvalitātē kompaktdisku formātā. Tajā pašā laikā netiek noliegts, ka šis ir vēl viens veids, kā panākt sava veida „bītlmānijas” reanimēšanu paaudzei, kuras muzikālo gaumi veido lejupielādes no interneta.
Šobrīd iTunes ir pieejams pilns „The Beatles” albumu katalogs, tomēr ierakstu kompānijas EMI runasvīrs atzinis, ka drīzumā ir gaidāmi kādi pārsteigumi. Kā viens no tiem tiek minēts Bītlu maz zināmas dziesmas „Baby, You’re Rich Man” pievienošana katalogam. Šo dziesmu Lenons un Makartnijs sarakstīja 1967.gadā filmai „Yellow Submarine”.
Jau esošie kaismīgie Bītlu fani, domājams, šos „remāsterētos” CD jau ir iegādājušies un „noripojuši” uz savu datoru cietajiem diskiem. Jautājums paliek – vai maz eksistē daudz tādi cilvēki, kuri šādas digitālās lejupielādes izmantos, lai pirmo reizi iepazītu šo mūzikas fenomenu – grupu „The Beatles”? Kā uzskata briti, šodien aug paaudze, kam pritoritātes ir ātrums un ērtības – pircēji drīzāk ir gatavi maksāt 17,99 sterliņu mārciņas par Bītlu „Sarkanā” albuma iTunes lejupielādi un veikt to tūlīt, nevis tērēt 7,99 mārciņas, pērkot albumu CD formātā „Amazon” e-veikalā un gaidot, kad tas pa pastu tiks piegādāts. Grūti spriest par mūzikas patērētāju jaunās paaudzes finansiālo dāsnumu Latvijā, ir pamats bažām, ka pie mums visi, kam Bītli ir tuvi, tos jau ir „nosūkuši” no ne īpaši legāliem serveriem un nemaksājot neko, tomēr interese par slaveno „Liverpūles četrinieku” ir liela. No draugiem.lv „The Beatles” domubiedru grupas gandrīz 500 dalībniekiem, vismaz puse ir jaunāka par 18 gadiem, bet īpaši iespaido, ka daļa domubiedru grupas dalībnieki profila bildēs redzami ar ģitārām. Tātad ne visi, kam veikalā vēl nepārdod cigaretes un alkoholu, staigā līdz „krāniņam” nošļukušās biksēs, uz vienu sānu sagrieztā keponā un klausās mūziku, ko cenšas iebarot standarta radiostacijas. Un tas priecē.
To apstiprina arī pirmās nedēļas iTunes albumu pārdošanas rezultāti. Topā dominē cita puišu grupa – „Take That” ar savu jauno plati „Progress”, lielā mērā pateicoties izsludinātajai un jau izpārdotajai nākamā gada koncertturnejai, kurā grupa pirmo reizi uzstāsies pilnajā vēturiskājā sastāvā, ieskaitot Robiju Viljamsu. Tomēr savā ziņā Bītli šos nu jau labi noaugušos jauniešus pārspēj – „Take That”karjera ilgst nu jau divdesmit gadus un grupa joprojām koncertē, bet „Lielais Četrinieks” aktīvi koncertēja tikai astoņus gadus, taču vienas nedēļas laikā iTunes lejupielāžu albumu Top 10 iekļuvuši trīs Bītlu albumi uzreiz – „Zilā” un „Sarkanā” izlase un „Sgt.Pepper’s Lonely Hearts Club Band”, bet vēl desmit albumi izkārtojušies topa pirmājās 75 vietās.
Savu artavu šiem rādītājiem devis arī talantu šovs „X-Factor”, kurā 20.novembra pārraidē dalībniekiem bija jāizpilda dziesmas no Bītlu repertuāra. Prakse rāda, ka pēc šiem šoviem cilvēki labprātāk iegādājas dziesmas, kuras skanējušas šajā sovā. Taču liela daļa mūzikas lejupielādētāji priekšroku dod nevis dziesmu oriģinālajām versijām, bet šova dalibnieku izpildītajām. Bītliem no tā, visticamāk, mazs labums, ja neskaita kādu kapeiku autoratlīdzības. Bet tāds ir ši bizness. Un Bītli beidzot legāli ir tur, kur mūsdienu mūzikas biznesā notiek lielākās lietas – internetā!
Foto - Justin Sullivan/Getty Images.
Paldies, Vilnim! www.vilniskronbergs.blogspot.com
Ieejot iTunes lejupielāžu veikalā, redzams, ka tikai viena grupa jau ir sagatavojusies šā gada Ziemassvētkiem – tā ir 1970.gadā izjukusī leģendārā grupa „The Beatles”, kas izraisījusi jaunu ažiotāžu, pirmo reizi legāli ļaujot lejupielādēt savas dziesmas.
Kā jau viss, kas saistīts ar slaveno kvartetu, arī šis fakts ir radījis rezonansi. Pats Sers Pols Makartnijs britu laikrakstam „The Guardian” ir atzinis: „Ir fantastiski redzēt, ka dziesmas, kuras mēs kādreiz izdevām vinila platēs, šodien saņem tik pat lielu mīlestību digitālajā pasaulē.” Makartnijam pievienojas Džona Lenona atraitne Joko Ono: „(..) Es domāju, tas ir ļoti atbilstoši, ka mēs to darām Džona 70.dzimšanas dienas gadā.”
Lai arī vienošanās nosacījumi nav zināmi, ir skaidrs, ka ir izbeidzies ilgstošais strīds starp „The Beatles” pārstāvošo ierakstu kompāniju „Apple Corps.” un kompāniju ar līdzīgu nosaukumu „Apple Computers”, kuru pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados izveidoja Stīvs Džobs un kura atbild arī par iPod un iTunes resursiem. 1987.gadā „The Beatles” ierakstu kompānija „Apple Corps.” iesūdzēja tiesā „Apple Computers” par nesankcionētas preču zīmes izmantošanu. Toreiz abas puses vienojās, ka Džobs drīkst paturēt savas kompānijas nosaukumā vārdu „Apple”, bet tā nedrīkst attīstīt darbību mūzikas industrijā. Tomēr Džobs izrādījās „sliktais puika” un 1991.gadā Bītlu „Apple” viņu atkal iesūdzēja tiesā, jo uzskatīja, ka viņš pārkāpis noslēgto vienošanos, „Apple” datoros ieviešot MIDI mūzikas failu atskaņošanas sistēmu. Samaksājis Bītlu kompānijai 26,5 miljonus dolāru un āpustiesas izlīgumā atkal apsolot mūzikas industrijā neko vairs nepasākt, 2003.gadā viņš saņēma kārtejo tiesas pavēsti. Šoreiz par mūzikas interneta veikala iTunes palaišanu...
Nav brīnums, ka otrs no palikušajiem „The Beatles” dalībniekiem Ringo Stārs pagājušajā nedēļā, komentējot šo jezgu, atbildējis, ka viņš beidzot jūtas laimīgs, ka viņam vairs neviens nejautās, kad „The Beatles” dziesmas būs pieejamas iTunes lejupielādēs.
Kā atzīmē „The Guardian”, iemesli, kāpēc „The Beatles” kavējās noslēgt vienošanos, ir vēlme aizsargāt savu intelektuālo īpašumu, nevēlēšanās devalvēt savu zīmolu un atdot savas dziesmas „pa lēto”. Pat tad, kad mūzikas industrija izjuta milzīgo interneta ietekmi uz tradicionālo formātu ierakstu pārdošanas rezultātiem, Makartnijs noraidījis priekšlikumus tirgot „The Beatles” kompatdiskus par zemākām cenām. Tāpat „The Guardian” izsaka minējumu, ka diez vai sagadīšanās ir tā, ka šāda vienošanās starp Bītliem un iTunes ir noslēgta tieši gadu pēc „The Beatles” visu albumu pārizdošanas jaunā kvalitātē kompaktdisku formātā. Tajā pašā laikā netiek noliegts, ka šis ir vēl viens veids, kā panākt sava veida „bītlmānijas” reanimēšanu paaudzei, kuras muzikālo gaumi veido lejupielādes no interneta.
Šobrīd iTunes ir pieejams pilns „The Beatles” albumu katalogs, tomēr ierakstu kompānijas EMI runasvīrs atzinis, ka drīzumā ir gaidāmi kādi pārsteigumi. Kā viens no tiem tiek minēts Bītlu maz zināmas dziesmas „Baby, You’re Rich Man” pievienošana katalogam. Šo dziesmu Lenons un Makartnijs sarakstīja 1967.gadā filmai „Yellow Submarine”.
Jau esošie kaismīgie Bītlu fani, domājams, šos „remāsterētos” CD jau ir iegādājušies un „noripojuši” uz savu datoru cietajiem diskiem. Jautājums paliek – vai maz eksistē daudz tādi cilvēki, kuri šādas digitālās lejupielādes izmantos, lai pirmo reizi iepazītu šo mūzikas fenomenu – grupu „The Beatles”? Kā uzskata briti, šodien aug paaudze, kam pritoritātes ir ātrums un ērtības – pircēji drīzāk ir gatavi maksāt 17,99 sterliņu mārciņas par Bītlu „Sarkanā” albuma iTunes lejupielādi un veikt to tūlīt, nevis tērēt 7,99 mārciņas, pērkot albumu CD formātā „Amazon” e-veikalā un gaidot, kad tas pa pastu tiks piegādāts. Grūti spriest par mūzikas patērētāju jaunās paaudzes finansiālo dāsnumu Latvijā, ir pamats bažām, ka pie mums visi, kam Bītli ir tuvi, tos jau ir „nosūkuši” no ne īpaši legāliem serveriem un nemaksājot neko, tomēr interese par slaveno „Liverpūles četrinieku” ir liela. No draugiem.lv „The Beatles” domubiedru grupas gandrīz 500 dalībniekiem, vismaz puse ir jaunāka par 18 gadiem, bet īpaši iespaido, ka daļa domubiedru grupas dalībnieki profila bildēs redzami ar ģitārām. Tātad ne visi, kam veikalā vēl nepārdod cigaretes un alkoholu, staigā līdz „krāniņam” nošļukušās biksēs, uz vienu sānu sagrieztā keponā un klausās mūziku, ko cenšas iebarot standarta radiostacijas. Un tas priecē.
To apstiprina arī pirmās nedēļas iTunes albumu pārdošanas rezultāti. Topā dominē cita puišu grupa – „Take That” ar savu jauno plati „Progress”, lielā mērā pateicoties izsludinātajai un jau izpārdotajai nākamā gada koncertturnejai, kurā grupa pirmo reizi uzstāsies pilnajā vēturiskājā sastāvā, ieskaitot Robiju Viljamsu. Tomēr savā ziņā Bītli šos nu jau labi noaugušos jauniešus pārspēj – „Take That”karjera ilgst nu jau divdesmit gadus un grupa joprojām koncertē, bet „Lielais Četrinieks” aktīvi koncertēja tikai astoņus gadus, taču vienas nedēļas laikā iTunes lejupielāžu albumu Top 10 iekļuvuši trīs Bītlu albumi uzreiz – „Zilā” un „Sarkanā” izlase un „Sgt.Pepper’s Lonely Hearts Club Band”, bet vēl desmit albumi izkārtojušies topa pirmājās 75 vietās.
Savu artavu šiem rādītājiem devis arī talantu šovs „X-Factor”, kurā 20.novembra pārraidē dalībniekiem bija jāizpilda dziesmas no Bītlu repertuāra. Prakse rāda, ka pēc šiem šoviem cilvēki labprātāk iegādājas dziesmas, kuras skanējušas šajā sovā. Taču liela daļa mūzikas lejupielādētāji priekšroku dod nevis dziesmu oriģinālajām versijām, bet šova dalibnieku izpildītajām. Bītliem no tā, visticamāk, mazs labums, ja neskaita kādu kapeiku autoratlīdzības. Bet tāds ir ši bizness. Un Bītli beidzot legāli ir tur, kur mūsdienu mūzikas biznesā notiek lielākās lietas – internetā!
Foto - Justin Sullivan/Getty Images.
Paldies, Vilnim! www.vilniskronbergs.blogspot.com
0 komentāri: